Zoeken

Oh, op die fiets

Maatschappelijk betrokken, creatief, drukke binnenstad, 40 gebouwen in onderhoud. Voeg de ingrediënten samen. Dan heeft u het recept voor de HOMIJ fiets.

Den Haag HOMIJ Fietsen 0195.jpg
Den Haag HOMIJ Fietsen 0195.jpg

HOMIJ heeft een grote onderhoudsaanbesteding van de Rijksgebouwendienst gewonnen. Een derde van de totaal 21 percelen wordt door de medewerkers van HOMIJ onderhouden en geserviced. In totaal gaat het om meer dan 170 gebouwen verspreid over Nederland, waarvan zo'n veertig in Den Haag. HOMIJ is hier verantwoordelijk voor onder andere de Eerste en Tweede Kamer, de Ridderzaal, diverse ministeries en andere regeringsgebouwen.

Gebouwen liggen dicht bij elkaar

HOMIJ is al een aantal jaren bewust bezig met het milieu en maatschappelijk verantwoord ondernemen, onder meer het terugbrengen van onze CO2-uitstoot. Toen we deze opdracht verworven werd al snel duidelijk dat het niet handig is jezelf met de auto door de binnenstad te verplaatsen. Het kost veel tijd, je moet parkeren in dure garages, nog een stuk lopen, etc. De gebouwen die we onderhouden liggen niet zo ver van elkaar verwijderd. Sommige op loopafstand van elkaar, andere op twee of drie kilometer. In de meeste gebouwen hebben we een ruimte voor opslag van materialen of andere spullen. Het was dus al gebruikelijk dat medewerkers te voet van het ene naar het andere gebouw gingen. Maar lopend ben je natuurlijk niet zo snel. Wanneer er een dringende storing is moeten we toch meteen kunnen reageren.

Sneller dan met de auto

De oplossing: de HOMIJ fiets. Deze prachtige transportfietsen (drie in totaal) staan gestald in de catacomben van de Tweede Kamer aan het Binnenhof en bij Buitenlandse Zaken. Medewerkers komen hier 's ochtends met het OV of met de auto naartoe (bij BuZa mag geparkeerd worden) en nemen vervolgens de fiets naar een volgende locatie. De gereedschapskist kan voorop en de meeste materialen zijn op de locaties voorradig. De medewerkers zijn erg positief en met de fiets zijn ze sneller dan met de auto. En ze zijn nog in beweging ook. Het is natuurlijk leuk om langs een lange rij voor het stoplicht wachtende auto's te fietsen, wetend dat je daar zelf anders ook tussen had gestaan. Als je bovendien ziet wat we besparen op parkeergelden dan hebben we de fietsen binnen no time terugverdiend. Een prima en prettige oplossing voor alle betrokkenen. En voor het milieu!